در مرحله بعدی تنظیمات، نوع محصولاتی که در فروشگاه آنلاین شما فروخته می‌شوند، تعیین می‌کنید. برای محصولات از نوع فیزیکی یا محصولاتی که بعد از پرداخت هزینه، به صورت دانلود فایل یا … در اختیار مشتری قرار می‌گیرند، ووکامرس به صورت رایگان عمل می‌کند. برای سایر انوع محصولات ممکن است نیاز به نصب افزونه‌های دیگری داشته باشید که رایگان نباشند. در گام بعدی در مورد جزئیات تجارتتان باید توضیح دهید. مثلاً اینکه چه تعداد محصول در فروشگاه شما نمایش داده می‌شود یا اینکه آیا در مکان دیگری نیز فروشگاهی دارید یا خیر. در گام آخر نیز یک قالب تا تم رایگان برای فروشگاه خود انتخاب می‌کنید.

گام چهارم: اضافه کردن محصولات و مدیریت آنها

در حقیقت برای اضافه کردن محصولات شما باید به قسمت Products در منوی داشبورد وردپرس مراجعه کنید. این منو نیز بعد از نصب ووکامرس به لیست گزینه‌های داشبورد شما اضافه می‌شود. اگر اوّلین محصول خود را بخواهید ایجاد کنید گزینه‌ای به نام Create Your First Product در پیش روی شما خواهد بود. در صورتی که قبلاً محصولاتی داشته‌اید، برای اضافه کردن محصول جدید، گزینه Add New را انتخاب کنید. صفحه‌ای مشابه تصویر زیر برای شما به نمایش درمی‌آید که می‌توانید جزئیات محصول مورد نظر خود را در آن وارد نمائید.

ووکامرس چیست؟ (WooCommerce)

ووکامرس یکی از افزونه‌های رایگان وردپرس است. در اصل می‌توان آن را نرم‌افزاری انعطاف‌پذیر و متن‌باز1 در نظر گرفت که راه حل مناسبی برای ایجاد تجارت الکترونیک با وردپرس است. به کمک ووکامرس هر فردی می‌تواند وب‌سایت ساده خود را به یک فروشگاه آنلاین کامل تبدیل کند. فروشگاهی که تمامی ویژگی‌های یک تجارت الکترونیک را دربرمی‌گیرد. شما به کمک افزونه ووکامرس به راحتی می‌توانید فروشگاه آنلاین خود را مدیریت کنید. از نحوه نمایش محصولات گرفته تا مدیریت کردن سفارش‌ها و روش‌های پرداخت آنلاین، همگی به کمک ووکامرس امکان‌پذیر هستند.

همان‌طور که گفته شد، مزیت اصلی ووکامرس رایگان بودن آن است. کاربران به راحتی می‌توانند از مخزن افزونه‌های وردپرس آن را دانلود کنند. از جمله دیگر مزایای ووکامرس راحتی کار با آن و رابط کاربری کاربرپسند آن است. شما نیاز به کدنویسی برای استفاده از آن ندارید. لازم هم نیست که یک متخصص IT باشید تا بخواهید از ووکامرس بهره ببرید. همین راحت بودن استفاده از آن باعث شده است که بسیاری از تجارت‌ها، ووکامرس را به عنوان گزینه مطلوب خود در نظر بگیرند.

طبق برخی آمارها که در سال‌های قبلی بدست آمده است، حدود 3/8 میلیون فروشگاه آنلاین وجود دارد که از ووکامرس استفاده می‌کنند. در خصوص نحوه پیدایش ووکامرس باید بگوییم که ابتدا در سال 2011 توسط کمپانی WooThemes ایجاد شد. در سال 2015 امتیاز آن توسط شرکت Automattic اخذ شد. این شرکت در واقع شرکت مادر سازنده خود وردپرس نیز هست. تاکنون نیز همان شرکت به توسعه ووکامرس و افزونه‌های مرتبط با آن ادامه داده است.

ویژگی‌های اصلی ووکامرس چیست؟

اکنون که متوجّه شده‌اید ووکامرس چیست، به بیان برخی از ویژگی‌های اصلی آن می‌پردازیم. در این لیست شما بیشتر با مزایای استفاده از ووکامرس آشنا می‌شوید.

مدیریت محصول با ووکامرس

اگر بخواهید تجارت الکترونیک با وردپرس داشته باشید، قطعاً یکی از دغدغه‌های شما نحوه مدیریت و مرتب‌سازی محصولات شرکت در وب‌سایت است. در ووکامرس شما قادر خواهید بود نوع و دسته‌بندی محصولات را معین کنید. همچنین با اضافه کردن شاخصه‌ها و ویژگی‌هایی چون ابعاد، رنگ و … به هر محصول می‌توانید آنها را به خوبی شخصی‌سازی کنید. برای محصولات خاص هم می‌توانید تخفیف قائل شوید و از چنین راه‌هایی به جذب بیشتر مشتری در سایت خود بپردازید.

مدیریت سفارش‌ها

یکی دیگر از ویژگی‌های ووکامرس مدیریت سفارش‌های مشتریان است. در همان پنل و داشبورد وردپرس قسمت‌هایی برای بررسی سفارش‌ها و مدیریت آنها قرار داده شده است. خودتان هم می‌توانید به صورت دستی سفارش‌هایی را ایجاد کنید.

گزارش فروش محصولات

یکی از قابلیت‌هایی که احتمالاً توقع دارید از تجارت الکترونیک با وردپرس برای شما مهیا باشد، مسئله گزارش فروش محصولات است. خود ووکامرس به صورت پیش فرض گزارشی از فروش به شما می‌دهد. امّا اگر نصب ووکامرس به تنهایی جوابگوی نیاز شما در این زمینه نیست، می‌توانید افزونه‌هایی2 را برای این کار نصب کنید.

روش‌های پرداخت گوناگون

مسلماً در تجارت الکترونیک با وردپرس یکی از مسائل مهم، پرداخت وجه محصولات است. ووکامرس در این زمینه نیز از روش‌های پرداخت گوناگونی پشتیبانی می‌کند. پرداخت از طریق درگاه‌های بانکی، پرداخت در محل، پرداخت‌های دیجیتالی و … از جمله این روش‌ها هستند. از جمله برندهای مشهوری که ووکامرس در زمینه پرداخت هزینه‌ها پشتیبانی می‌کند می‌توان از Doku ، PayPal و Stripe نام برد.

فواید ووکامرس چیست؟

بررسی ویژگی‌های ووکامرس تا حدودی شما را با فواید و مزایای استفاده از ووکامرس نیز آشنا کرده است. امّا در ادامه جهت آشنایی بیشتر شما با فواید ووکامرس برخی مزایا را به شکل مختصر ذکر می‌کنیم:

طرّاحی شده برای وردپرس: امروزه سیستم‌های مدیریت محتوا یکی از گزینه‌های رایج در ساخت وب‌سایت هستند. وردپرس نیز یکی از مشهورترین این سیستم‌ها است. در نتیجه اگر به دنبال ایجاد فروشگاه آنلاین و تجارت الکترونیک با وردپرس هستید، گزینه‌ای مناسب‌تر از ووکامرس که به صورت خاص برای این CMS طرّاحی شده، پیدا نمی‌کنید!
طرّاحی مناسب برای موبایل: بسیاری از قالب‌ها و المان‌های ووکامرس به گونه‌ای طرّاحی شده‌اند که در ابعاد موبایل نیز نمایش مناسبی دارند و به اصطلاح Mobile friendly هستند.
دارای راهنمای کامل: سایت مرجع ووکامرس دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های مناسبی در موضوعات مختلف ارائه می‌کند و این برای توسعه دهندگان وب‌سایت بسیار مناسب است.
قابلیت سفارشی‌سازی بالا: علاوه بر تغییراتی که می‌توانید در ظاهر فروشگاه‌های آنلاین ساخته شده با ووکامرس ایجاد کنید، در مبحث نحوه بارگذاری داده‌ها و مسائل این‌چنینی نیز می‌توانید تغییرات و تنظیمات دلخواه خود را اعمال کنید.
نصب ووکامرس، آغاز تجارت الکترونیک با وردپرس

اکنون که متوجّه شده‌اید ووکامرس چیست و با فواید و ویژگی‌های آن نیز آشنا شدید، بهتر است که با نصب ووکامرس به صورت عملی کار با آن را آغاز کنید. البتّه اگر شما با نحوه کار افزونه‌های وردپرسی به صورت کلّی آشنایی دارید، آغاز تجارت الکترونیک با وردپرس و نصب ووکامرس برای شما نسبتاً آسان خواهد بود.
به لطف ساختار مناسب طرّاحی شده در این افزونه، همه آنچه که شما برای شخصی‌سازی کردن فروشگاه آنلاین خود نیاز دارید، در همان داشبورد وردپرس و قسمت‌های مختلف این افزونه یافت می‌شود. البتّه نیاز به توضیح ندارد که از آنجایی ووکامرس یک افزونه وردپرسی است، ابتدا باید وردپرس بر روی سرور شما نصب باشد تا بعد بخواهید به نصب ووکامرس بپردازید. در ادامه این مقاله آموزش ووکامرس، گام‌های ضروری برای آغاز تجارت الکترونیک با وردپرس را ذکر می‌کنیم.

گام اوّل: نصب وردپرس

اگر شما قبلاً وردپرس را بر روی سرور میزبان وب‌سایت خود نصب کرده‌اید، از مطالعه این مرحله صرف‌نظر کنید و به سراغ گام‌های بعدی بروید. برخی از سرورها به صورت خودکار نصب وردپرس را برای شما انجام می‌دهند. ولی در هر صورت مراحل نصب وردپرس چندان پیچیده نیست و در عرض چند دقیقه امکان‌پذیر است. پیشنهاد ما این است که جهت آشنایی کامل‌تر با این موضوع، مقاله آموزش نصب وردپرس را نیز مطالعه بفرمایید.

گام دوم: نصب ووکامرس

بعد از نصب وردپرس و راه‌اندازی وب‌سایت خود، گام بعدی نصب ووکامرس است. یکی از روش‌های نصب ووکامرس (مشابه سایر افزونه‌های وردپرسی) استفاده از بخش Plugins یا همان افزونه‌ها در داشبورد مدیریتی وردپرس است. برای نصب ووکامرس این مراحل را طی کنید.

با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود به ناحیه مدیریتی داشبورد وردپرس وارد شوید.
بر روی قسمت Plugins در منوی سمت چپ کلیک کنید.
در صفحه افزونه‌ها بر روی گزینه Add New کلیک کنید.
در قسمت سرچ و جستجوی افزونه‌ها نام WooCommerce را تایپ کنید و بعد از یافتن این افزونه، جهت نصب ووکامرس بر روی دکمه Install Now کلیک کنید.
بعد از آنکه نصب ووکامرس تکمیل شد، بر روی گزینه Activate کلیک کنید تا افزونه فعّال شود.

بعد از پایان فرآیند فعّال‌سازی افزونه، اکنون دیگر باید ووکامرس بر روی سایت شما نصب شده باشد، باید بتوانید گزینه‌های مربوط به آن را در منوی مدیریتی خود در وردپرس مشاهده کنید.

گام سوم: راه‌اندازی فروشگاه ووکامرس

بعد از تکمیل نصب ووکامرس، پیامی مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن نصب ووکامرس و پنجره‌ای جهت انجام تنظیمات مربوطه نمایش داده می‌شود.

اگر شما این مراحل را به صورت تصادفی بسته باشید با مراجعه به قسمت Help و سپس Setup Wizard می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. البته ممکن است جزئیات مراحل در نسخه‌های مختلف این افزونه متفاوت باشد. امّا به طور کلّی روش کار یکسان است. در گام نخست از مراحل تنظیمات تجارت الکترونیک با وردپرس خود، باید آدرس فروشگاه خود را معیّن کنید. یعنی اطلاعاتی چون کشور، شهر، کدپستی و آدرس ایمیل مدیریت سایت را باید وارد کنید. احتمالاً بتوانید حدس بزنید که گام دوم راه‌اندازی فروشگاه ووکامرس چیست، بله درست است. در گام بعدی ووکامرس در خصوص موضوع صنعت و تجارت شما می‌پرسد. گزینه‌های متعددی وجود دارد که بسته به نوع کسب و کار خود، باید گزینه مناسب را انتخاب کنید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...